רועי ואסתי איפרגן אדריכלות

תיק מידע להיתר

תיק מידע להיתר הוא אבן הפינה של תהליך רישוי בניה. מדינת ישראל היא מדינה מוסדרת שעל מנת להוציא מהכוח אל הפועל כל פרויקט נדלני יש לקבל עליו את האישורים הנדרשים לפני היציאה לדרך בניהם תיק מידע תכנוני להיתר.
הוצאת תיק מידע להיתר

בעזרת תיק מידע תכנוני להיתר נקבל את המידע הדרוש לתכנון המבנה

תיק מידע להיתר הוא בבסיסו המקום בו כל גורם מורשה יכול למצוא את המידע החשוב והרלוונטי בנוגע לפרויקט. בין אם מדובר על זכויות הבניה בקרקע, מידע תכנוני, מידע הנדסי וכן הלאה. כלומר, כל המידע, זה שמתייחס לפרויקט עצמו, לאופן בו התהליך עתיד להתבצע ולמרחב בו הפרויקט עתיד להיבנות על כל היבטיו.

בין היתר, תיק מידע להיתר כולל את המסמכים המעידים על קבלת האישורים מהגורמים הרשמיים השונים כגון: כיבוי אש, פיקוד העורף, איכות הסביבה ועוד. כדי לקבל את האישורים הנדרשים מהמדינה תיק מידע תכנוני להיתר הוא תנאי סף לתחילת התהליך.

למה תמיד טוב לעבוד עם אנשי מקצוע טובים ומנוסים?

תיק מידע להיתר הוא במילה פשוטה: בירוקרטיה. מדובר על הליך בירוקרטי הכולל הרבה מאוד ניירת ושורה ארוכה מאוד של אותיות קטנות. באופן טבעי, מי שלא מנוסה בתחום עלול לעשות שורה ארוכה של טעויות. זו הסיבה בגינה תמיד נכון להיעזר באנשי מקצוע שיודעים את העבודה ומכירים את התחום לעומק.

תהליך של קבלת היתר לבניה הוא תהליך ארוך שלא לומר מייסר. מדובר בתהליך בו לוקח לא מעט זמן לשכנע את הרשויות בדרך לקבלת ההיתרים הדרושים. בדיוק בגלל זה, כל עוד ניתן לקצר את התהליך על ידי הכנה נכונה ומדויקת של כל המסמכים בלי לשכוח דבר, הוא כדאי ומשתלם. בתור מי שמכירה את המקצוע מקרוב, אני, אסתי איפרגן, מאמינה כי מתן סיוע מקצועי הוא ממש הכרח המציאות.

תיק מידע להיתר
תיק מידע להיתר

אזורי שירות עיקריים להגשת בקשה לתיק מידע להיתר:

  • תיק מידע להיתר בדרום
  • תיק מידע להיתר בשפלה
  • תיק מידע להיתר במרכז

הוצאת תיק מידע לפני ביצוע להיתר בנייה

לכל אורך הדורות, נשאלת השאלה הבסיסית, "מה אני עושה בכדי לדעת אם יש לי אישור ואפשרות להרחיב את הדירה, הבית, המרפסת, בנייה בגג, בחצר וכ"ו

התשובה המפורטת המוצגת כאן אחת ולתמיד, לאחר ניסיון ופניות רבות מספור למחלקות ההנדסה בכל העיריות, היא תשובה גורפת ונכונה אחת לכל הלקוחות שרוצים להוציא היתר בניה לכל דבר שלא יהיה על פני האדמה במדינת ישראל מדן ועד אילת להלן התשובה.

אין אפשרות לברר "בעל פה ובחינם" שום מידע תכנוני משום עירייה במדינת ישראל ולהלן ההסבר:

על מנת לדעת אם אפשר לבנות תוספת למרפסות קיימות ו/או תוספת של מרפסות למבנה ו/או תוספת של ממד"ים ו/או תוספת מעלית או תוספת חדר או תוספת בית או בניית בית חדש או כל תוספת הנדסית אחרת וכל תוספת שנדרשת בכל נושא ומבנה הנדסי שבישראל, יש לבצע תהליך ראשוני (יש שיגידו מייגע), של בקשה לתיק מידע מהעירייה.

הסיבה לדרישה לבקשה לתיק מידע היא מכמה סיבות, אני אמנה שתיים:

  1. לתת לאדריכלית ובאמצעותה ללקוח, לתרגם, מה האפשרויות התכנוניות ומה וכמה מטרים מרובעים ונסיגות מקו בניין ומקו מגרש, אפשר וצריך לעשות בעת התכנון האדריכלי, מהם ההגבלות בגובה באורך המבנה, מהם אחוזי הבנייה המותרים אם מותרים והאם בכלל אפשר לעשות את הבקשה להיתר כפי שהיא מובאת לשאילתה בעירייה \ רשות.
  2. לקבל מידע, אם בכלל אפשר וניתן לבצע את ההרחבה והבקשה כלשונה מול הלקוח על מנת שהלקוח יחליט אם להמשיך בתהליך (היות ועלות הגשת וקבלת תיק המידע ופיענוח שלו ע"י האדריכל הינו כ-3,000 ₪ פלוס אגרה לעירייה שעלותה כ-200 ₪ וחייבים להגיש עם תוכנית מודד שעלותו בין ₪ 1,500 ל ₪ 3000 למגרשים בינוניים). כל המחירים הינם משתנים ולא קבועים וכל מקרה לגופו.

לכן העלות של הגשת וקבלת תיק מידע נעה בסכום של כ-6,000 ₪ לכל היותר (סכום שלא יוחזר באם התשובה לקבלת היתר היא שלילית ואו לא מספקת את הלקוח.)

סכום זה הנ"ל הינו נמוך וזניח לאין ערוך לעומת מקרה שהתחילו לבצע תוכנית היתר סטנדרטית של תוספת פשוטה של מרפסת או חדר על גג או תוספת קטנה כלשהי, שעלותה בשוק בממוצע כ-20,000-35,000 ₪ (הכוללת תכנון וחתימת מהנדס), שבסוף תתגלה כתוכנית שתקבל סירוב בוועדה המחוזית.

הערה: בהחלט קיימת האפשרות לקבל ולברר ע"י האדריכלית, בעל פה ולקבל בכתב מאיתנו, בהמשך להגעה שלנו למחלקת הנדסה של העירייה ובירור ותרגום כל הנתונים לכדי תשובה מקצועית ללקוח. על מנת לדעת אם בכלל יש או אין אחוזי בנייה בנכס ואם יש טעם להגיש בקשה לתיק מידע, דבר שעוזר לא פעם מלהוציא כסף מיותר מהתחלה. (בבחינת "יותר טוב להוציא קצת בהתחלה ולא להמשיך בתהליך מאשר להמשיך בתהליך שלא יניב היתר ממילא, ולשלם הרבה לחינם.)

אין קיצורי דרך אין בירורים "על הדרך", אין בדיקה "בחינם" ואין אפשרות לקבל מהעיריות שום נתונים בעל פה, הם לא נותנים.

מה כולל התהליך של בקשה לתיק מידע תכנוני להיתר?

תיק מידע להיתר הוא לא סתם קובץ של מסמכים אותם מגישים לרשות המוניציפלית. אנחנו מדברים על תהליך מסודר אותו עושים ביחד עם מי שהוסמך מטעם המדינה להיות 'עורך בקשה'.

מדובר על מי שעוסקים בתחום כמו אדריכלים, מהנדסים, הנדסאי בניין וכן הלאה. כאמור, תמיד טוב ונכון לעבוד עם מי שמכירים את התחום ויודעים בדיוק מה יש להגיש כדי לזרז את ההליך הבירוקרטי כמה שניתן.

פתיחת תיק מידע להיתר הוא מה שניתן לעשות באופן מקוון. תיק מידע תכנוני להיתרי בניה הוא מה שעבורו על בעל המקצוע להכניס את הכרטיס החכם שברשותו ולהתחיל בתהליך הבירוקרטי. כדי להוציא תיק מידע להתיר יש לשלם אגרה, לאגרה קוראים 'אגרת מידע', מה שכמובן מכסה את העלות של ההליך הפרוצדורלי.

חשוב מאוד להשלים את הבקשה, בקשת מידע להיתר בתוך 45 ימי עסקים מרגע התשלום. מי שלא ישלים את ההליך בתום הזמן הקצוב יאלץ לשלם שוב ולהתחיל את התהליך עבור הגשה של תיק מידע להיתר מההתחלה.

תיק מידע להיתר יהיה זמין לשימוש בתוך 30 ימי עבודה מיום ההגשה של בקשה לתיק מידע תכנוני להיתר על כל פרטיו במרבית המועצות המקומיות. מטבע הדברים, ישנן רשויות בהן זמן ההמתנה עבור בקשת מידע להיתר לוקח זמן רב יותר.

השלבים לקבלת היתר
השלבים לקבלת היתר

מדובר על תהליך שלוקח זמן אבל אין צורך להילחץ

הוצאה של תיק מידע להיתר זו לא עבודה אותה מבצעים ביום אחד. הרי על מנת שתוכלו להגיש על כל פרטיו תיק מידע להיתר יש לקבל שורה ארוכה של אישורים מגורמים רבים. פתיחת תיק מידע להיתר אם כן הוא תהליך בו תמיד רצוי להיעזר בסבלנות ולקחת נשימה ארוכה.

בדיוק בשביל לעבור את התהליך בשלום יש סביבכם מי שתפקידם לעזור לכם וללוות אתכם לאורך התהליך במקצועיות ומתוך ניסיון. שימו לב כי תהליך של יצירת תיק בניה להיתר צריך להיות מותאם לאיזור בו אתם מבקשים לבנות.

חיפוש קצר בגוגל יאפשר לכם לראות כי כל עירייה וכל רשות מוניציפאלית מחפשות מידע שונה. למשל, עיריית תל אביב מבקשת, ממי שמעוניין לבנות בשכונת התקווה נסח טאבו מעודכן, לעומת זאת עיריית ירושלים מציינת כי על מנת ליצור תיק בניה להיתר מסודר היא מבקשת, במקרה של השכונות בהן לא הגדירו קווי בניה לצרף להיתר תצהיר בו מפורטים היתרי הבניה שניתנו לתוספת הבניה בנכס בעבר.

כמובן שאת כל הפרטים הללו צריך לדעת מי שעוזר לכם להגיש את הבקשה ומלווה אתכם בתהליך. אבל אם אתם רוצים להיות אחרי הוצאת היתר בניה כדאי שגם אתם תקראו את אותן אותי

ות קטנות שיעזרו לכם להבין מה הדברים שאולי עלולים להכשיל אתכם לאורך התהליך.

החליטו מה בדיוק אתם מעוניינים לעשות?

תיק בניה להיתר הוא מה שיש להוציא עבור כל תהליך של בניה. מידע להיתר הוא מה שצריך גם כאשר מדובר על עבודה של תוספות בניה וגם עבור תהליך של בניה מחדש של בניין או בית. מטבע הדברים ככל שמדובר על תהליך מורכב יותר תיק מידע להיתר יהיה יותר מורכב ויכלול יותר מידע.

כאמור, מדובר על תהליך אותו צריך לבצע צעד צעד בדייקנות. המסמך אותו יש למלא כולל למעשה את הפרטים הבאים כאשר קיימים לעיתים שינויים בין רשות מוניציפלית אחת לאחרת:

ראשון יהיו הפרטים של עורך הבקשה

פרטים מוכרים כמו תעודת זהות, טלפון, דואר אלקטרוני ליצירת קשר וכן הלאה. תיק בניה להיתר הוא מה שאתם תלכו איתו אחר כך לאורך כל תהליך העבודה כך שאך טבעי כי תרצו להוציא מסמך מסודר בו יהיה למי שצריך הדרך ליצור אתכם קשר.

פרטי הנכס

תיק מידע להיתר כולל את הכתובת של הנכס, גוש, חלקה, סימון שימוש כגון: מגורים, תעשייה, מסחר וכן הלאה. הרי כל אחד יודע כי במדינת ישראל בשטח המיודע למסחר אי אפשר לבנות בניין מגורים וכן הלאה.

בחירת סוג המסלול המבוקש האם מדובר על מסלול רגיל או מקוצר

כאמור, ככל שמדובר על פרויקט יותר מורכב התהליך יהיה ארוך יותר.

מה בדיוק אתם מעוניינים לבצע

תיק מידע להיתר כולל את הפרטים של הפרויקט המבוקש. האם מדובר על הריסה, שינויים ללא תוספת שטח, בניה חדשה וכיוצא באלו.

להצעת מחיר מותאמת אישית – מלאו את הפרטים!

קיימת אפשרות להגיש פטור ממפת מדידה

תיק מידע להיתר בדרך כלל צריך לכלול מפת מדידה מסודרת. אבל יש מי שמעוניינים לקצר את ההליכים ובאמת לא תמיד צריך את כל הפרטים הללו. האופציה הרלוונטית היא להגיש פטור ממפת מדידה לפני הגשת הבקשה.

במידה וקיבלתם את הפטור אתם לא פטורים מכל וכל, עליכם להגיש, בין היתר, מפה טופוגרפית מצבית מפורטת שבוצעה בידי מודד מוסמך שתאפשר לוועדה להבין בדיוק היכן התהליך והפרויקט עתידים להתבצע במידה ויצאו לפועל.

מה המחיר של עבודת האדריכל להוצאת תיק מידע להיתר?

בדרך כלל תיק מידע להיתר הוא מה שאדריכל בתים פרטיים מוציא כחלק מתהליך העבודה המלא. אחרי שדיברנו ארוכות על מהו תיק בניה להיתר חשוב להבין כי מדובר על תהליך לא פשוט שהוא רק קצה חוט של העבודה השלמה של האדריכל בסופו של היום.

תיק מידע להיתר הוא מה שבהתחלה האדריכל ממלא באופן מקוון אבל לאחר מכן עלול להמשיך לתהליך ארוך של עריכות הבקשה ומתן מסמכים. לעיתים העבודה כוללת תיאום מול יועצים וגורמי רישוי נוספים, לעיתים מדובר על תיקון התכנית בהתאם לבקשות הוועדה, יש מקרים בהם אפילו האדריכל יבצע פגישות באגף ההנדסה על מנת להשלים את הפרויקט.

כך שבדרך כלל כאשר מדובר על מחיר תיק מידע להיתר מדובר על מה שנמצא כחלק מהתשלום הכולל עבור העבודה. אם מדובר על הוצאת תיק המידע בלבד ללא המשכת השירות לתהליך הבניה מדובר על עלות של 3000 ₪ בממוצע במרבית המקרים הצעת מחיר של אדריכל כוללת כמה דפים והיא כוללת את הסעיפים המתייחסים לעבודה הזו שהיא בכלל לא פשוטה.

הגשת בקשה לתיק מידע להיתר
הגשת בקשה לתיק מידע להיתר

בחרו במי שייתן לכם שירות מקצועי כך תהיו רגועים שאתם בידיים טובות

מטבע הדברים ההמלצה היא תמיד לעבוד עם מי שאתם מרגישים שיכול לתת לכם את המענה המקצועי הטוב ביותר וללוות אתכם לאורך התהליך באופן מקצועי מההתחלה ועד הסוף.

תיק מידע להיתר הרי הוא רק החלק הראשון לאורך תהליך ארוך שכולל לא מעט עבודה. בסופו של יום אמנם מדובר על הליך בירוקרטי לא נעים בהיכרח אבל על מה שהוא פשוט מחוייב המציאות במידה ואתם באמת רוצים לסיים את הפרויקט על הצד הטוב ביותר שלו.

היו סבלניים במהלך ההמתנה עד לקבלת תיק המידע

כל תהליך שנוגע להקמה של בניין או בית, שיפוצים וכיוצא באלו הוא מה שמלא בהרבה רגעים משמעותיים ונעימים ומלא גם בלא מעט רגעים לא קלים בכלל. הרי אין מי שאוהב למלא שורה ארוכה של טפסים עד אין סוף. כולנו רוצים בסופו של יום לסיים עם עבודת הנמלים ולצאת לשטח. אבל זכרו כי מדובר על שלב אחד בדרך. תיק מידע להיתר הוא רק אבן אחת בתוך בניין שלם שבסופו של דבר יהיה מה שתמיד חלמתם שיהיה בנכס שלכם.

הוצאת תיק מידע להיתר – רק עם בעל מקצוע עם ניסיון

אני, אסתי איפרגן, אדריכלית ומעצבת פנים במקצועי מלווה כבר שנים לקוחות שונים בדרך ליצירה של בנייני מגורים, מוסדות ובתים פרטיים. אני כאן לכל שאלה ולמתן סיוע מקצועי בדרך להגשמתם החלום. אני יוצאת לעבודה שלי בכל בוקר מתוך הרצון להפוך את החיים של הלקוחות שלי טובים יותר.

אני אשמח לעבוד גם אתכם. אתם מוזמנים להשאיר פרטים דרך אתר האינטרנט או דרך הטלפון ולקבל מענה מקצועי, ענייני, של יד מנוסה ואחראית. אל תחכו, אני ממתינה.

בדיוק בשביל זה כתבנו את המאמר!

אם אתם עומדים לפני בניית בית או תוספת בניה לבית קיים או לבית העסק – תצטרכו להוציא היתר בניה.

לפני הגשת היתר בניה יש צורך להוציא תיק מידע תכנוני על מנת לדעת מהם הזכויות שלכם ביחס לשטח ולאחוזי הבנייה ועוד.

היכנסו עכשיו לאתר וקראו את כל הפרטים >>

אין מחיר אחיד להגשת בקשה מידע להיתר, אך ניתן לומר שהעלות הינה בממוצע בסביבות 2,000 ש"ח ועשויה להשתנות בהתאם למקרה המדובר.

להצעת מחיר מותאמת באופן אישי – היכנסו לאתר וצרו קשר או השאירו פרטים ונחזור אליכם עם הצעת מחיר.

דילוג לתוכן